Hus och drift

Huset

Bostadsrättsföreningen Kråkan 6 äger bostadsfastigheten Blåkråkan 3 med adress Ingemarsgatan 10. Huset har fem våningar, oisolerad vindsvåning, en halv souterrängvåning mot gatan och källare med ingång från gården. Genom en centralt placerad port med ingång från en platå, med trappor ner till Ingemarsgatan och upp i Vanadislunden, nås husets entré med trapphus och dörr mot gården. Mot gården har sex bostadsrätter varsin balkong.

vinden finns individuella låsbara förråd samt ett gemensamt förrådsutrymme och en torkvind.

I källaren finns tvättstuga med två tvättmaskiner och en torktumlare, gemensamma källarutrymmen med mangel och torkskåp, samt individuella låsbara förråd.

På den stenbelagda gården finns planteringar med buskar och träd, gemensamt utemöblemang och en piskställning.

I sutterrängvåningen finns ett cykelförråd med ingång från gatan. Innanför cykelförrådet finns en toalett.

Huset har putsfasad mot gatan med delvis förenklad fasad i bottenvåningen. Fönstren är parfönster med dubbla glas och öppning inåt, med undantag för fönstren i trappuppgången som har enkelglas och öppnas utåt.

Byggnadsår:1890-92

Arkitekt::Carl Kleitz

Byggherre och byggmästare: Petter Nilsson Wadstrand

Vatten och avlopp installerades 1938 i fem stammar.

Vid uppförandet hade fastigheten 20 st 1&2 RoK. Idag skiljer sig planlösningar, kök och sanitetsytor åt mellan varje våningsplan.

Drift

Blåkråkan 3 är ansluten till fjärrvärmenätet samt kommunalt vatten och avlopp. Värmeväxlare och varmvattencentral finns i källaren och har lokal styr- och reglerutrustning med givare i huset och på fasaden. Fastigheten är inte längre ansluten till stadsgasnät. Endast en funktionell kakelugn återstår i huset.

Husets energideklaration, utförd av Anticimex 2018:

Huset använder 155 kWh/kvadratmeter och år, varav el 5 kWh/kvadratmeter.

Liknande hus 107-130 kWh/kvadratmeter och år, nya hus 110 kWh/kvadratmeter.

Radonmätning är utförd.

Ventilationskontrollen är godkänd.

Ungefärliga årsförbrukningar:

Värme: 140 MWh

Vatten: 811 kubikmeter

El: 6,5 MWh

Bostäderna ventileras genom självdragsventilation baserad på tilluftsventiler i fasaderna och frånluftsventiler i kök och badrum. Huset genomgick senaste OVK-besiktningen 27 mars 2015.

Husets elförsörjning sker genom ett lokalt distributionsnät anslutet till Fortum. Respektive bostadsrätt har individuella nät och elmätare.

Huset har ett lokalt fibernät för datakommunikation med anslutningspunkter i samtliga lägenheter. Fibernätet är anslutet till Stokabs stamnät. Dessutom finns ett lokalnät (parkabel i koppar) för telefoni och datakommunikation, anslutet till Skanovas stamnät, samt ett koaxialkabelnät, anslutet till Bredbandsbolagets kabel-TV nät.